Leesvragen en kadervraag week 6

Raessens, J. (2009). Homo ludens 2.0. In: Metropolis M. Jaargang30, no. 5. Utrecht: Stichting Metropolis M.

Raessens eindigt zijn inleiding met de vraag: Is life really just a game? Ik denk dat dit wel het geval is als play wordt beschouwd als bestaande uit de twee elementen, die door Caillois worden geïntroduceerd: Paidea en Ludus. Ik denk dat ook door de mogelijkheden die nieuwe media met zich mee hebben gebracht dat de twee elementen steeds meer overlappen. Denk maar bijvoorbeeld de manier waarop game ontwikkelaars rekening houden met de hoeveelheid 'gaming space' voor gamers bij het design proces. Is het niet zo dat het soort 'play' dat gekenmerkt wordt door Paidea in steeds grotere mate gecommercialiseerd raakt?

Mul, J. de The Game of Life. Hoofdstuk 16, pp. 251-266.

In dit artikel heeft De Mul het over de manier waarop er een verschuiving plaatsvindt van narratieve identiteitsconstructies naar meer ludieke identiteitsconstructies. Hij beweert ook dat computer games een cruciale rol hierin spelen, maar ligt deze ontwikkeling niet eerder verbonden aan de digitalisering in plaats van aan specifieke media?

Huizinga, J. (1938/1951). Homo ludens. Proeve eener bepaling van het spel-element der cultuur.http://www.scribd.com/doc/22195521 - Hoofdstuk 1 (pp. 1-28) Haarlem.

Huizinga stelt dat een spel zijn zuiverheid en aantrekkingskracht verliest als het in dienst staat van een hoger doel, dus als het van secundaire orde is. Kan professionele sport, zoals betaald voetbal dan gezien worden als spel volgens Huizinga?

Kadervraag:

Is er een specifieke genre binnen computer games die zich speciaal richt op het ludisch construeren van identiteiten of is dit het geval bij alle games?

0 Response to "Leesvragen en kadervraag week 6"

Een reactie posten

powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme