paper opdracht

Welke tekst uit de cursus vond je het beste?

Raessens, J. Computer Games as Participatory Media Culture. Hoofdstuk 24, pp. 373-388.

Ik heb participatie cultuur vanaf ik erover lees, een interessant onderwerp gevonden. Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik fenomenen die bij het onderwerp horen om me heen zie. Participatie is een breed begrip en omvat teveel om nu uiteen te zetten. In deze tekst legt Raessens goed uit wat er onder het begrip particpatie cultuur binnen Game Studies wordt verstaan. Hierin wordt duidelijk het gebied van participatie cultuur binnen Game Studies afgebakend.

Op welke gronden heb je de nieuwe tekst gekozen?

Sotamaa, Olli. The Player's Game: Towards understanding Player production among Computer Game Culture. Finland: University of Tampere, 2009.

In deze tekst komt duidelijk naar voren wat voor vormen participatie cultuur binnen Game Studies kan nemen en de veranderingen en ervaringen die daarmee gepaard gaan. Verder wordt hierin goed uitgelegd hoe de game industrie hierop anticipeert en hun design hiernaar aanpast.
De term gaming capital wordt hierin uiteengezet en wordt gebruikt om te illustreren hoe bepaalde commerciƫle lichamen zich richten op het profiteren van spelers activiteiten (Sotamaa, 2009, 104).
Het concept van play wordt onderzocht aan de hand van klassieke definities van o.a. Huizinga en Caillois. Dit biedt mij theoretische concepten bij het hanteren van een definitie van de term play. Daarnaast richt de tekst van Sotamaa zich op de verschillende informatiestromen tussen spelers, en spelers en de game industrie, en hoe de grenzen tussen de termen players en poducers per definitie vervagen en heen en weer worden geslingerd (Sotamaa, 2009).
De spelers productieve activiteiten wordt herkend door de game industrie en in steeds grotere mate als het ware gebruikt. De manier waarop spelers spelen heeft dus invloed op de game industrie en vice versa. Deze activiteiten hebben invloed op het design van de game. Sotamaa zegt dan ook: “The spaces and boundaries of player production are, however, significantly defined and negotiated already during the game design and production process” (Sotamaa, 2009, 103).
Een onderdeel van de participatie cultuur binnen game studies richt zich op de mod community. Dit heeft te maken met de spelers die nieuwe spel elementen creƫren, oftewel modifications. Deze modifications zijn zo belangrijk dat de game industrie dit implementeert in hun design en productie processen. Sotamaa onderzoekt kritisch de rol van zulke spelers activiteiten in relatie tot de game industrie. Dit biedt mij theoretische en methodologische hulpmiddelen om Counterstrike te onderzoeken. Hiermee plaats ik Counterstrike in een breder context van spelers productiviteit en de relatie met de game industrie.
Academisch literatuur

Benkler, Yochai. The wealth of networks: How social production transforms markets and free- doms. New Haven, London: Yale University Press, 2006 
  • Boomen, M. van den, Mirko Tobias Schaefer, 'Will the revolution be open sourced? How open source travels through society', in: Wynants, Marleen; Cornelis, Jan (Eds.): How Open Is the Future? Economic, Social and Cultural Scenarios inspired by Free & Open Source Software, Brussel: VUB Press, 2005, pp. 31-68.<http://www.vandenboomen.org/blog/up/opensource.pdf>
  • Dyer-Witheford, Nick en Greig de Peuter. A Playful Multitude? Mobilising and Counter-Mobilising Immaterial Game Labour [2005] The fibreculture journal issue 5
  • Hughes, J. & K. Lang. Transmutability: Digital decontextualization, manipulation, and recontextualization as a new source of value in the production and consumption of culture products. Proceedings of the 39th Hawaii International Conference on System Sciences (2006). http://doi.ieeecomputersociety.org/10.1109/HICSS.2006.511.
  • Jenkins, Henry. Fans, bloggers, and gamers: Exploring participatory culture. New York: NYU Press, 2006a ---, Convergence culture: Where old and new media collide. New York: NYU Press, 2006b
  • Raessens, Joost. “Computer Games as Participatory Media Culture.” Handbook of computer game studies Red. Joost Raessens en Jeffrey Goldstein. Cambridge: MIT Press, 2005. 373-388.
  • Schaefer, Mirko Tobias. Bastard Culture! User participation and the extension of cultural industry. Utrecht, 2008 ---, Participation inside? User activities between design and appropiationin Digital Material, tracing new media in everyday life and technology red. Boomen, Marianne van den, et. al., Amsterdam: Amsterdam University Press, 2009. 147-158
  • Sotamaa, Olli. The Player's Game: Towards understanding Player production among Computer Game Culture. Finland: University of Tampere, 2009.
Internet

Interviews with Mihn Le






0 Response to "paper opdracht"

Een reactie posten

powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme