Leesvragen en kadervraag week 7
12:45
L.Ligeon
,
0 Comments
Charsky, Dennis. “From Edutainment to Serious Games: A Change in the Use of Game Characteristics”.Games and Culture. Vol. 5 Iss.2, 2010. pp. 177-198.
Charsky eindigt zijn betoog met een oproep aan instructional designers, game designers en pedagogen om samen te werken bij de ontwikkeling van serious games. “Serious game designers should strive to combine the game characteristics with pedagogical elements, while keeping the fun and the learning in perfect balance.” (Charsky, 2010, 194) Hoe zit het dan met de rol van de speler? Heeft deze volgens Charsky dan geen belangrijke rol bij de ontwikkeling van serious games?
Rodriguez, Hector (2006). “The Playful and the Serious: An approximation to Huizinga's Homo Ludens”. Game Studies. Vol. 6, Iss. 1
In tegenstelling tot Charsky houdt Rodriguez wel rekening met de speler. Dit geeft hij aan met de term 'exploration'. “The key word is "exploration". The designer does not create a game with the expectation that players will learn a predefined set of ideas or skills. Instead, the designer constructs a system of constraints, such as a simulation or a set of simple instructions, and then allows the player actively to learn by exploring and tinkering with the system.” (Rodriguez, 2006)
Het verkennen van een virtuele ruimte is volgens mij wat een game zo aantrekkelijk maakt, en hier zal bij het ontwerpen van serious games rekening mee moeten worden gehouden, zoals Rodriguez dat aangeeft.
Raessens, J. (2009). Serious games from an apparatus perspective. In: Raessens, J. et al. (eds.) Digital material. Tracing new media in everyday life and technology. Amsterdam: Amsterdam University Press, pp. 21-34.
In dit artikel pleit Raessens voor meer aandacht voor de ideologische achtergronden van games, die gebruikt worden voor onderwijsdoeleinden. “At the same time it is also legitimate to teach children how to understand the frames and values of which a specific serious game wants to convince its player.” (Raessens, 2009) Bedoelt hij hiermee zoiets als onderwijsdoelstellingen?
Kadervraag:
De teksten die deze week centraal stonden gingen over serious games. De digitale wereld heeft ook te maken met hackers, die andere bedoelingen hebben met de informatie op de 'digital highway'. Hoe zal bij het ontwerp van serious games hier rekening mee worden gehouden?
0 Response to "Leesvragen en kadervraag week 7"
Een reactie posten